Yoga – funktionel træning af styrke, smidighed og balance

By:

Er du træt af at svede i fitness centeret uden længere at se synlige resultater? Får du ikke trænet alt det, du selv mener, at du bør, fordi din krop er længe om at restituere? Og er du blevet ked af de mange rutinemæssige gentagelser på maskinerne? Så er det måske på tide enten at udskifte din nuværende motionsform – eller blot supplere den – med en ny, som kan give dig den smidighed og balance, du ikke får i motions centeret. Og her taler vi om den efterhånden meget udbredte og særdeles godgørende motionsform, yoga.

Yoga – for kernemuskulatur og balance

Måske tror du, at yoga kun handler om at sidde i mærkelige stillinger og meditere. Men faktisk har yoga vundet popularitet på sin evne til at komme alle muskler igennem i én yoga lektion – og for sine dybdegående stræk, som masserer muskler, led og bindevæv, og øger mobilitet, smidighed og balance. Og faktisk er yoga en superb motionsform at supplere med, hvis du i det daglige dyrker styrketræning. De mange gentagne øvelser og monotone belastninger, som du foretager under vægttræning, har faktisk ofte den effekt, at de slider musklerne ned i stedet for at bygge dem op. Med de blidere yoga former så som Yin Yoga, Hatha Yoga og Kundalini Yoga kan du opnå effektiv restituering af muskel- og bindevæv gennem lange og dybe stræk, understøttet af åndedrættet. Og med de dynamiske flows i Ashtanga Yoga og Vinyasa Yoga træner du såvel styrke som balance og udholdenhed.

Find din foretrukne yoga form

I princippet behøver du slet ikke at dyrke vægttræning, hvis du vælger at fokusere hele din træningsrutine på forskellige former for yoga. Yoga er funktionel træning, hvor du bruger kroppens egen vægt til at opbygge styrke og træne kernemuskulaturen via diverse balance øvelser. Hos joga.dk kan du tilmelde dig et yoga hold, som matcher dine ønsker, behov og nuværende niveau.

Posted in: yoga